motivasi diri

Hilang mood belajar? Rasa jemu dan bosan untuk belajar? Belajar banyak-banyak tapi tak masuk?

Mungkin masalah-masalah seperti ini pernah kita alami, terutamanya bagi golongan mahasiswa. Kadang-kadang kita rasa termotivasi untuk belajar bersungguh-sungguh terutamanya setelah melihat kejayaan-kejayaan orang lain, tapi tidak lama kemudian semangat itu tiba-tiba luntur apabila datangnya perkara-perkara lain yang mengalihkan perhatian kita.

Oleh itu saya rasa ada baiknya jika kita cuba perhatikan beberapa tips yang mungkin berguna untuk memotivasikan kita agar menjadikan aktiviti belajar itu sebagai sesuatu yang tidak membosankan, malah, menyeronokkan. Insya Allah.

1. Bina mindset “cinta ilmu”

Apabila seseorang itu melihat aktiviti belajar itu sebagai beban atau kewajiban semata-mata, dia boleh jadi jemu untuk belajar dan studinya juga tidak konsisten. Dengan berfikiran sebegini, walaupun dia telah menghabiskan banyak masa untuk belajar, disebabkan dia “belajar secara paksa”, maka dia boleh mengalami stress dan kemurungan.

Penyakit-penyakit lain seperti infeksi kuman dan peptic ulcer mungkin menyusul.

Jika anda mempunyai persepsi begini, beritahulah kepada diri anda: “Belajar itu seronok, bukankah seronok jika saya dapat tahu banyak perkara? Selain itu, jika saya belajar dengan ikhlas, saya akan mendapat ganjaran Allah, baik berupa nikmat dunia dan akhirat”. Ini hanyalah satu contoh. Anda boleh buat ayat sendiri.

RIngkasnya, nasihatlah dan pujuk diri anda untuk menganggap belajar itu sebenarnya menarik dan menyeronokkan. Ini merupakan cara fikir yang diamalkan oleh ramai ilmuan terkemuka, hinggakan ada antara ulama yang ketika sakit hendak meninggal dunia pun masih mahu dibacakan hadith ke telinganya!

Anda perlu memikirkan semua faedah-faedah yang akan anda dapati jika anda belajar, dan sematkan betul-betul ke dalam diri dan minda. Ini akan mencetuskan mood untuk belajar. Pendek kata, ramai orang tidak suka belajar kerana mereka tidak menghayati akan manfaat besar yang boleh didapati daripada belajar. Mereka tahu belajar itu banyak faedah, tapi tidak menghayatinya dan tidak mengharapkan faedah tersebut.

2. Berfikir seperti seorang penyiasat

Kenapa seseorang itu cepat bosan dalam belajar ialah kerana dia tidak melihat buku-buku rujukan atau sebarang bahan ilmiah sebagai hal yang menarik.

Mungkin ada orang akan mempersoalkan: “Apa? Maklumat dalam buku teks tu hal yang menarik??” Mereka berasa pelik, atau mungkin terasa lucu mendengar kenyataan tersebut.

Saya tidak nafikan memang bagi kebanyakan orang (kecuali mereka yang sangat cintakan ilmu), buku-buku teks yang sarat dengan maklumat itu bukan hal yang menyeronokkan untuk dibaca. Sebenarnya ini juga merupakan salah satu cabang masalah mindset seperti di atas.

Jadi di sinilah peranan “berfikir seperti penyiasat” boleh membantu.

Seorang penyiasat akan melihat setiap maklumat seperti kepingan-kepingan puzzle yang bersepah, menunggu untuk disatukan. Mereka juga akan bersikap kritikal terhadap yang diterima; kerana jika tersalah terima maklumat maka ini akan mencacatkan penyiasatan. Dalam erti kata lain, mereka bersikap proaktif dalam usaha mereka mengumpul maklumat. Mereka mencari, menganalisa dan memberi respon akan segala maklumat yang mereka perolehi.

Seperti itulah anda (sebagai seorang pelajar) harus berfikir. Apabila anda membuka buku teks, jangan terus baca dan serap seperti span menyerap air. Perbuatan begini akan menyebabkan anda menjadi bosan dalam masa yang singkat.

Sebaliknya anda perlu melihat bagaimana satu-satu maklumat itu boleh dikaitkan antara satu sama lain, susunan organisasi maklumat itu, kewujudan persoalan-persoalan berkaitan maklumat tersebut. Cuba fikirkan apakah ada hubung kait maklumat itu dengan tajuk seterusnya mahupun dengan subjek-subjek yang lain.

Apabila maklumat itu telah dikaitkan atau diintegrasikan antara satu dengan yang lain, selain memberikan kepuasan yang lebih dalam proses pembelajaran, keadaan ini memudahkan anda dalam proses mengingat. Ini kerana apabila anda teringat sesuatu maklumat, maka secara automatik anda akan turut teringat maklumat-maklumat lain yang ada bersangkut-paut dengannya. Ini menjadikan pengetahuan anda lebih luas, komprehensif dan mendalam.

Apabila sedang mengambil sesuatu maklumat, fikirkan soalan-soalan seperti “Why? What for?”. Jika sesuatu maklumat itu diketahui sebab dan tujuannya, maka ianya akan lebih kekal di dalam minda, dan lebih menarik untuk dipelajari. Ini kerana maklumat itu kini menjadi semakin signifikan bagi diri anda.

Dengan cara ini, lambat laun anda akan menyedari bahawa aktiviti belajar sebenarnya tidaklah bosan, malah menarik dan menyeronokkan. Insya Allah.

Berfikirlah secara kritikal. Jangan hanya hafal saja. Nanti cepat bosan.

3. Wujudkan sikap ingin ambil tahu (inquisitive attitude)

Saya teringat bagaimana seorang pensyarah (seorang pakar bedah) mengatakan kepada kami betapa pentingnya untuk mempunyai sikap ambil tahu yang tinggi.

Kata-katanya benar. Inilah sikap sebenar penuntut-penuntut ilmu yang berjaya. Lihatlah Imam Bukhari sebagai contoh. Beliau sanggup berkelana dari satu negeri ke negeri yang lain hanya untuk mencari hadith. Malah, walau hanya kerana satu hadith saja pun beliau sanggup berbuat demikian. Inilah sikapnya yang mempunyai semangat ingin tahu yang tinggi, selain cintanya yang tinggi terhadap ilmu hadith. Semoga Allah merahmatinya.

Jika anda terasa tidak tahu akan sesuatu perkara, anda perlu ada rasa tidak senang hati. Sama ada anda pergi bertanya kepada guru atau pensyarah akan jawapannya, ataupun anda pergi menggeledah perpustakaan mencari jawapan yang anda inginkan, dan kedua-duanya termasuk perbuatan yang positif sebagai seorang penuntut ilmu.

Anda sedang respon terhadap ketidaktahuan, lalu cuba mengatasinya dengan mencari jawapannya.

Jangan biarkan diri dalam ketidaktahuan. Binalah satu prinsip diri, bahawa ketidaktahuan itu adalah satu masalah yang berat dan tidak boleh dibiarkan berlanjutan.

Percayalah, tatkala anda bersusah-payah mencari jawapan yang anda inginkan, kemudian anda menemui jawapan tersebut, anda akan berasa puas dan gembira. Malah, disebabkan anda bersikap aktif (bukan pasif) untuk mencari jawapan tersebut, maklumat (jawapan) tersebut akan lebih kekal dalam minda anda. Insya Allah.

Sebagai seorang pelajar, anda harus sedar bahawa ilmu harus dicari dan dikumpul sebanyak mungkin. Tamakkan diri dalam mencari ilmu. Anda mesti berazam untuk menjadi KAYA dengan maklumat-maklumat berguna.

Jika diandaikan otak anda sebagai seorang usahawan atau pelabur, maka sebarang maklumat adalah ibarat wang atau stok. Tanpa maklumat, otak anda tidak boleh memberi manfaat kepada diri anda.

Saya teringat satu kata-kata yang bagus, dan saya jadikan ia sebagai contoh dalam penulisan ini: Jika anda ingin cekap berbahasa Inggeris, kayakan diri dengan mengetahui sebanyak mungkin perkataan-perkataan (vocabulary) bahasa Inggeris. Sungguhpun anda fasih dan mahir dalam tatabahasa (grammar) bahasa Inggeris, jika anda tidak tahu perkataan-perkataan dalam bahasa Inggeris, maka kemahiran tatabahasa anda itu sia-sia sahaja.

4. Menulis jurnal akademik (diari) peribadi

Sebagai penuntut ilmu, dapatkan sebuah buku tulis untuk anda merekodkan jurnal peribadi tentang usaha akademik anda. Tuliskan apa-apa yang telah anda faham atau kuasai secara umum, dan tuliskan juga masalah-masalah seperti hal-hal yang tidak faham, kontradiksi sesama maklumat dan sebagainya. Dalam erti kata lain, jurnal akademik anda ini seolah-olah seperti buku log seorang penyiasat. Bezanya, jika seorang penyiasat itu mencatat status penyiasatan sesuatu kes, anda mencatat status penyiasatan ilmiah anda.

Tuliskan juga apakah penghayatan yang anda peroleh dari maklumat tersebut (jika ada). Tuliskan juga perasaan syukur dan gembira anda kerana telah berjaya mempelajari sesuatu yang berguna. Nyatakan harapan anda terhadap hal yang baru anda pelajari tersebut. Nyatakan juga pada hari itu, sejauh manakah anda telah menguasai ilmu tersebut (status penguasaan ilmu, boleh ditulis dalam bentuk peratusan’ %’), dan apakah ada lagi kelemahan dan kekurangan yang perlu anda cuba atasi.

Tulislah apa saja yang anda rasa perlu berkaitan usaha anda dalam menguasai ilmu pengetahuan.

Diharapkan penulisan jurnal (atau diari) akademik peribadi ini akan membuatkan anda lebih serius dalam belajar. Apabila anda hilang semangat belajar, belek-beleklah jurnal tersebut, mungkin akan terlintas semangat baru setelah anda membaca kembali perasaan peribadi anda dan semangat anda yang lepas-lepas.

Takluklah dan penuhi minda anda dengan fokus dalam usaha menuntut ilmu, itulah sebenarnya apa yang cuba dicapai dengan melakukan penulisan jurnal sebegini.

Apabila menambah ilmu itu menjadi satu hal yang sangat-sangat kita inginkan, maka kita akan melihat aktiviti belajar itu sebagai satu rutin yang menarik untuk dilakukan.

Malah, sampai-sampai boleh jadi hobi pula. ^_^

Insya Allah!

0 Comments:

Post a Comment




 

Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews